Úroveň stresového zatížení

uroven-stresoveho-zatizeni

Physical stress (fyzický stres): Ukazuje míru hladiny fyzického stresu (tělesná námaha, vyčerpání organismu, onemocnění, úraz)

Mental stress (psychický stres): Ukazuje míru hladiny psychického stresu (emocionální, sociální).

Stress Resistance (odolnost vůči stresu): Ukazuje míru odolnosti vůči stresu, vyšší hodnota udává lepší odolnost vůči stresu.

Znaky krátkodobého stresu:

  • Zrychlený srdeční tep a dechová frekvence
  • Zvýšené pocení
  • Studené ruce, nohy nebo pokožka
  • Nervozita, nevolnost
  • Napjaté svaly a pocit tlaku
  • Suché rty
  • Častá potřeba toalety
  • Nárůst svalových spasmů, bolesti hlavy, únavy, krátký mělký dech

Znaky dlouhodobého stresu:

  • Změny chuti k jídlu (zvýšená nebo snížená)
  • Změny ve spánkovém režimu (zvýšená spavost nebo nemožnost usnout)
  • Zvýšené samovolné projevy: cukání, skřípání nehty, skřípání zuby, neustálé popocházení a další opakující se projevy
  • Zvýšená nemocnost – nachlazení, zhoršení astma, bolesti hlavy, žaludeční problémy, problémy s kůží, bolesti svalů, kloubů
  • Pocit permanentní únavy

Ovlivnění míry stresu a zvýšení odolnosti vůči stresu:

  • Úprava životosprávy (pravidelná a vyvážená strava, omezení alkoholu a kouření)
  • Dobře zvolená pohybová aktivita
  • Účinná relaxace a regenerace
  • Znalost svých možností a limitů